f

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur
adipiscing elit, sed do eiusmod tempor
incididunt ut labore et dolore magia aliqi.

Afdeling Projecten

Bij KAIOS stelt onze methodologie ons in staat een dynamiek tot stand te brengen tussen het individu en het collectief, want om de samenleving te veranderen moet je je als groep organiseren. Het is niet genoeg om bewust te zijn, je moet samenwerken, overleggen en handelen volgens de prioriteiten. van elk individu en de groep.
We vertrekken daarom van de persoonlijke realiteit van mensen en hun ervaringen. Door de kritische analyse van deze ervaringen stellen de deelnemers de context in vraag die hen ertoe heeft gebracht dergelijke ongelijkheid of sociale onrechtvaardigheid te realiseren. Om betekenis te geven aan onze projecten, balanceren we de maatschappelijke thema’s die ons publiek aangaan, de waarden die ons samenbrengen en de acties die we moeten ondernemen om samen op te treden.

De geïdentificeerde thematische problemen zijn :

• Mensenrechten
• Sociale gerechtigheid
• Gezond eten en duurzame ontwikkeling
• De strijd tegen discriminatie

De waarden die ons drijven zijn :

• Solidariteit
• Geslachtsgelijkheid
• Kritische geest
• Empathie

Deze kwesties en de waarden ervan worden tegelijkertijd in acties vertaald :

• Collectieven
• Leerzaam
• Praktisch en creatief
• Stimulerend en sensibiliserend

Om onze sociaal-culturele projecten en activiteiten met ons publiek te ontwikkelen, hebben we 3 grote interventiegebieden ontwikkeld :

Niet-Formeel Onderwijs

Al onze activiteiten die met de deelnemers worden opgezet, zijn gebaseerd op een leermethodiek die een overdracht van vaardigheden aan de deelnemers-acteurs mogelijk maakt, zodat ze zichzelf kunnen bevrijden en zichzelf individueel en collectief kunnen emanciperen. Binnen onze projecten leren we leren door opvoeden door actie, deze actie gaat noodzakelijkerwijs door een bewustzijn om te kunnen handelen. Levenslang leren is een methode voor continu levenslang leren die meer inclusie biedt wanneer we worden geconfronteerd met kwetsbare bevolkingsgroepen met weinig kansen.
Door onze activiteiten samen met de deelnemers uit te voeren, hopen we de veranderingen te bereiken die ze allemaal nastreven, namelijk:
1. Bewustwording of consciëntisatie, 2. Individuen dingen laten doen die ze voorheen niet durfden via emancipatie-initiatieven, 3. Vergroot hun handelingsvermogen. 4. Onderneem actie via het project. Onze activiteiten maken het inderdaad mogelijk om in eerste instantie het bewustzijn te vergroten, maar hebben tot doel een verandering in hun leven teweeg te brengen (een impact), door hen de kracht te geven om te handelen, omdat ze voorheen beperkt waren in actie, om dingen te doen waardoor het mogelijk om hen te oriënteren in een transformatie van sociale relaties en relaties met zichzelf. Ze bouwen zo hun eigen persoonlijkheid op en worden :

ONDERWERPEN – ACTEURS

1. Het leren van de interculturele dialoog

We leven in een samenleving die bestaat uit micromaatschappijen (gemeenschappen), de Brusselaars komen uit de diversiteit van de gemeenschappen en hebben een cultureel erfgoed meegebracht dat het multiculturalisme van deze Europese hoofdstad heeft samengesteld en vormgegeven zonder noodzakelijkerwijs aanleiding te geven tot interculturaliteit. Dat wil zeggen: we leven met verschillende culturen, maar we hebben niet noodzakelijkerwijs interactie met andere. Deze as heeft tot doel de expressie van burgers uit culturele minderheden te ontwikkelen via actieve animatietechnieken binnen een proces van het leren van de interculturele dialoog. Deze burgers zijn jongvolwassenen die niet noodzakelijkerwijs de mogelijkheid hebben om elkaar te ontmoeten en ideeën uit te wisselen. De complexiteit van het dagelijks leven, de sociale uitsluiting, het fenomeen gentrificatie en het gewicht van de blik van buitenaf die steeds zwaarder is geworden, hebben de terugtrekking in zichzelf geaccentueerd, tot het punt waarop sommigen er de voorkeur aan geven in hun buurt te blijven of zich in een groep te verplaatsen. onderling en ga alleen om met individuen uit hun sociaal-culturele omgeving (gemeenschappen/beperkte vriendenkring). Projecten binnen deze as zullen de implementatie bevorderen van niet-formele activiteiten die door deelnemers voor deelnemers zijn gecreëerd om termen te deconstrueren die nog steeds verkeerd worden begrepen, zoals: discriminatie, racisme, stereotypen en vooroordelen, terwijl interculturele vaardigheden worden ontwikkeld om de constructie van een dialoog mogelijk te maken. in een multiculturele omgeving, waarbij rekening wordt gehouden met de interculturele dynamiek. Het zal echter noodzakelijkerwijs inhouden dat je jezelf kent en daarom een citroenachtige weerspiegeling hebt van je eigen identiteit en cultuur, en dat je je dit realiseert, en je ook bewust wordt van de diversiteit van de cultuur van anderen. Activiteiten gebaseerd op actieve sociaal-culturele animatietechnieken vormen het grootste deel van de creatie- en productieworkshops, waarbij gebruik wordt gemaakt van educatieve hulpmiddelen die op een inclusieve en participatieve manier voor ons publiek toegankelijk zijn. Dit zullen workshops zijn gericht op actieve participatie, waarbij de ervaringen van ons publiek (acteurs) worden gebruikt als basis voor analyse maar ook voor oplossingen. We voeren workshops uit in de vorm van scenario's, simulaties en rollenspellen. Sommige activiteiten zullen zich ook richten op de analyse van rapporten en/of documentaire video's over situaties van economische (werkgelegenheid), gender (seksisme), aanbidding (religieus) en rassendiscriminatie.

2. Gezond en duurzaam eten

Tegenwoordig worden de sociale niveaus tussen burgers gekenmerkt door een economische ongelijkheid, en de huidige uitdaging is om te kunnen consumeren met respect voor het dilemma van de levenskwaliteit en het gebruik van een minimum aan natuurlijke hulpbronnen om vervuilend en giftig afval te verminderen. Over het algemeen gaat het om duurzame consumptie.<br /> Hiermee worden consumenten van alle sociale klassen geconfronteerd met biologische, lokale seizoensvoeding, vegetarische en veganistische voeding, waarbij iedereen zijn sector verdedigt om de basis van voedselhygiëne te bepalen. We praten ook over onze betrokkenheid bij het milieu en de effecten van onze consumptie op dit milieu: opwarming van de aarde, zero waste, circulaire economie... al deze termen zijn niet gemakkelijk te begrijpen voor kansarme bevolkingsgroepen (ouders, volwassenen met een laag opleidingsniveau, zogenaamde analfabeten, allochtonen, jonge schoolverlaters).<br /> Het programma “Gezond en duurzaam eten” zijn leerzame en verbindende projecten. Het brengt een transgenerationele bevolking samen rond een element dat ons allemaal aangaat: wat eten we elke dag en hoe?<br /> Door middel van praktische workshops en een taal van nabijheid leren de begunstigden weekmenu's te maken met een boodschappenlijst die overconsumptie en naleving van budgetten vermijdt, wat zero waste bevordert: leer de dagelijkse behoeften kennen om verspilling te voorkomen. Begrijp verschillende eetgewoonten.

3. Internationale uitwisselingen (participatie, niet-formeel onderwijs en burgerschap)

Internationale mobiliteitsactiviteiten en -projecten stellen begunstigden in staat om samen met het KAIOS-team alle noodzakelijke voorbereidingsfasen te ontwikkelen om leden te kunnen betrekken bij een dynamiek van actieve deelname, waardoor ze hun inzet, hun solidariteit, hun reflectie, hun houding en hun gedrag kunnen stimuleren. en hun kennis volgens thema's die verband houden met maatschappelijke vraagstukken zowel lokaal als internationaal. Deze uitwisselingen worden in samenwerking met partners tot stand gebracht, waarbij ook gebruik wordt gemaakt van permanente educatie als een inclusieve en transformatieve leermethodologie. Internationale mobiliteit stelt deelnemers in staat hun ideeën en gedachten buiten hun comfortzone te confronteren met andere bevolkingsgroepen. Deze onderdompeling in elders maakt een zelfkritiek mogelijk op onze waarden in de omgeving waarin we dagelijks evolueren. Deze projecten stimuleren zelfkritiek en ontwikkelen collectief bewustzijn en partnerschappen.

Om zijn internationale focus op de middellange en lange termijn te ondersteunen, is KAIOS daarom sinds 2022 geaccrediteerd binnen de KA1-YOU kernactie van het Erasmus+ programma (2021-2027).